Donderdag 22 augustus 2024
Ook dit jaar werken er in week 34 weer Nederlanders aan onze lijn in Zwitserland. De groep bestaat uit Lei Beurskens, Hans Croes, Marius Hekker, Aernout Jalink, Joop Riemersma, Stef Tiersma, Michel van Wallené en Peter Witkop. Hieronder deel 5 van hun dagelijks verslag.
Vandaag zijn we weer in Gletsch, een beetje onze uitvalsbasis. Marius, Lei en Joop houden zich weer bezig met kloven van hout. De rest gaat snoeien, maar vandaag is dat net even anders. Want er is treinverkeer, en dus mogen we niet langs het spoor werken zonder een veiligheidsman. Maar Pius is aldus gekwalificeerd, dus dat komt goed. De eerste trein is de zogenaamde Wanderzug, ofwel de diesellok. Die vertrekt rond 10 uur uit Muttbach, dus tot die tijd kunnen we gewoon aan de slag. Maaiers Peter (Spruit) en Michel gaan met blazer Mario hard vooruit. Peter (Witkop) gaat met Stef en Thomas weer met de waterafvoergoot aan de slag.



Kort voor tienen moeten we uit de nabijheid weg van het spoor. Pius geeft dat aan door 2x kort op zijn hoorn te blazen. Er mag ook geen gereedschap liggen binnen 1,50 m. De Wanderzug passeert probleemloos, en we kunnen weer even aan de slag, totdat de stoomtrein even na half 12 verschijnt. Natuurlijk wordt er dan veel gefotografeerd en gefilmd door ons, maar ook door uit het raam hangende passagiers, die ons bekijken. Nadat de trein is gepasseerd lopen we omlaag richting Gletsch. We nemen al het gereedschap mee. Een maaier ligt nog een stuk verder naar boven, en die pikken we aan het eind van de dag op met de trein. ’s Middags na de lunch doen we wat maaiwerk in Gletsch langs het rijpad van de overweg naar de remise. Ook gaan we even richting Oberwald om daar wat te maaien rondom de draaischijf, en het stationsgebouw. Dat moet in etappes, want de stoomtrein vertrekt eerst, en daar achteraan volgt de blustrein. Die volgt de stoomtrein in het bosgebied net boven Oberwald, om bij kleine brandjes meteen te kunnen ingrijpen. Dat ontstaan van een brandje gebeurt eigenlijk nooit, maar als het wel gebeurt, kan er meteen actie worden ondernomen. Het maaiwerk is even later weer gereed, en we keren met ons vaste vervoermiddel via de weg terug naar Gletsch. Daar ronden we het maaiwerk af, en zetten al het gereedschap gereed om in te laden in de trein. Als de stoomtrein binnen is kunnen we achter de stoomtrein langs lopen en het gereedschap in de goederenwagon deponeren, die al achteraan de Wanderzug hangt. Een situatie zoals bij de Rhätische Bahn de normale gang van zaken is: een Personenzug mit Güterbeförderung, ofwel een personentrein in combinatie met goederenvervoer. Peter W spreekt met de machinist en de hoofdconducteur af dat hij de maaimachine op de goederenwagon zal laden. Als hij vraagt of hoofdconducteur Markus een deur van de postwagon wil openmaken, om uit te kunnen stappen, zegt Markus dat Peter wel op de goederenwagon mag plaatsnemen. Die laat zich dat geen twee keer zeggen. We vertrekken. Bij km 46,9 stopt de trein, laadt Peter de maaimachine in, en gaat het snel verder naar Muttbach. Gezien de aankomende Scheiteltunnel, die een lengte heeft van bijna 1.900 m, stapt Peter in de trein. We laden al het gereedschap uit, en daarmee is de vierde werkdag ten einde.


0 Comments