Deze week zijn er weer Nederlanders aan het werk aan onze mooie lijn in Zwitserland.
Tekst: Theo en Cor
Dag twee van onze inzet bij de VFB in Realp begon weer zoals altijd met een goed ontbijt. Buiten lagen grote stapels hout op ons te wachten om geboord, gefreesd en geschilderd te worden. Dit gaat natuurlijk niet zomaar wanneer jouw groep louter bestaat uit een meerderheid van ingenieurs. Uitgebreid werd door onze academici stilgestaan en gedelibereerd over breedte van de spleten tussen de houten balken in de overwegconstructie. Zo’n kans laten onze techneuten niet aan hun neus voorbij gaan! Ondanks hun buitengewoon degelijke technisch inzicht leidde het palaver toch tot een uitvoerbaar resultaat zodat we voor de degelijke lunch een bruikbaar resultaat konden opleveren.
We hebben onze Zwitserse collega’s geleerd om vrijwel gelijke houten balken te laten nummeren met Romeinse cijfertelling. Een zwaarwegende culturele bijdrage onzerzijds aan het mooie Zwitserland.
Vandaag kregen we verheugend nieuws, dat we met z’n allen geslaagd waren voor ons veiligheidsexamen. Nu kunnen we de komende dagen toch veilig plantjes gaan knippen langs de baan.
We kregen vandaag bijzondere arbeidsvitaminen. Lok 708 de prachtige 4 asser die net uit revisie/ herbouw is gekomen werd vandaag uitgelaten voor zogenaamd wat testen. Een hele ploeg jongere en oudere Zwitsers sprongen, zover mogelijk, de hele dag om hun grote speeltje rond in een opperste fase van gelukzaligheid. Ook hier heel veel overleg en anders dan bij ons discussie, dat toch heeft geleid tot een majestueus voortschrijdend honderdjarig technisch wonder.
Na de middag hadden we misschien wel dankzij het diepgaande werkoverleg van onze ingenieurs lekker de flow te pakken bij onze zaag, frees, boor en schilderwerkzaamheden. De verfwinkel was rond het middaguur al uitverkocht!
Voldaan en gebruind door de zon die zich goed liet zien, hebben we ons te goed gedaan aan de wederom heerlijke avonddis.
Foto’s: Theo en Cor







Weer goed bezig heren!~
Kijk weer uit naar het veslag van dag 3.