De opening van een tunnel
2 april 1981, nu ruim 40 jaar geleden, was een belangrijke dag in de geschiedenis van de VFB. Op deze dag vond de doorslag van Furka Basis Tunnel plaats. Deze tunnel maakte het oude tracé over de Furkapass overbodig en vormde de aanleiding tot de stichting van de Verein Furka Bersctrecke.
Na een zwaar ongeval tijdens het opruimen van sneeuw in juni 1963 werd er concreet over deze tunnel nagedacht. Het werk aan deze tunnel begon in 1971 en werd gedurende de bouw met grote problemen geconfronteerd. De bouw zou uiteindelijk 10 jaar in beslag nemen.
De Furka Basis Tunnel is 15.407m lang en verving “ons” tracé over de Furkapas. Met deze tunnel was het mogelijk gedurende het hele jaar treinen te laten rijden tussen Uri en Wallis.
Halverwege de tunnel is een 5.221 meter lange toegangstunnel naar Bedretto in het kanton Ticino. Met deze tunnel kon de bouwtijd aanzienlijk verkort worden. Tevens bood deze tunnel de mogelijkheid deze in de toekomst uit te bouwen en ook van rails te voorzien. Daar is het nooit van gekomen; de tunnel werd zelfs niet meer als vluchtweg of voor ventilatie gebruikt. Een deel stortte zelfs gedeeltelijk in. Sinds 2010 wordt deze tunnel weer voor ventilatie gebruikt in geval van een brand in de hoofdtunnel.
De doorsteek werd gevierd op 30 april 1981; de feestelijke ingebruikname was een jaar later op 25 juni 1982.
RvV, gevevens wikipedia






0 Comments