DFB lawinecursus 2023
Patrick Smit is al weer de nodige jaren projectleider sneeuwruimen in Zwitserland. Nadat hij dat enkele jaren was, voerde hij nieuw beleid in ten aanzien van de verplichting van het volgen van de zogenaamde lawinecursus. Een betiteling die bij menigeen wellicht de wenkbrauwen doet fronsen. Doel van deze cursus is eigenlijk om kennis over te dragen om te voorkomen dat je ooit in een lawine terecht komt. Als je wil sneeuwruimen moet je een keer meegedaan hebben aan een cursusdag die begin januari van elk jaar wordt georganiseerd in Realp. Daarnaast is er elke zondagmiddag, voorafgaand aan het begin van een werkweek sneeuwruimen, een verplichte opfriscursus voor iedere deelnemer. Patrick Smit plant altijd drie weken sneeuwruimen in in de maand mei, en nog een reserveweek aansluitend voor uitloop in geval van extreme sneeuwval. Iedere Froni-sneeuwruimer gaat dus goed geïnstrueerd aan de slag in de sneeuw. Afgelopen januari 2023 nam Peter Spruit deel aan de lawinecursus. Middels een interview met Peter Witkop vertelt hij het nodige over onder meer die dag.

– Sinds wanneer ben jij lid van de Nederlandse sectie van de VFB?
Peter Spruit is lid sinds 2022. Peter is Belg. Hij was niet op de hoogte van de voormalige sectie in België van de VFB.
– Hoe ben je in contact gekomen met de VFB?
Erik Huisman (ook lid van de VFB) en Peter Spruit zitten in een modelspoorgroep, specifiek op Zwitserland gericht. Er is geen specifieke spoorbreedte voorgeschreven. Scenery bouwen mag ook. Er zijn geen eisen, er moet niets. Het is een wat besloten groep, zonder een website of promotie of anderszins. In grotere verenigingen is er vaak veel kinnesinne en kritiek op andermans werk in plaats van respect voor iemand anders zijn hobby, en de manier hoe die persoon zijn hobby beoefent. Diverse mensen constateerden dat bij diverse verenigingen, en zij hebben samen deze groep opgericht. Ze komen samen en wisselen dan ervaringen uit.

– Sinds wanneer ben jij lid van de Nederlandse sectie van de VFB?
Peter Spruit is lid sinds 2022. Peter is Belg. Hij was niet op de hoogte van de voormalige sectie in België van de VFB.
– Hoe ben je in contact gekomen met de VFB?
Erik Huisman (ook lid van de VFB) en Peter Spruit zitten in een modelspoorgroep, specifiek op Zwitserland gericht. Er is geen specifieke spoorbreedte voorgeschreven. Scenery bouwen mag ook. Er zijn geen eisen, er moet niets. Het is een wat besloten groep, zonder een website of promotie of anderszins. In grotere verenigingen is er vaak veel kinnesinne en kritiek op andermans werk in plaats van respect voor iemand anders zijn hobby, en de manier hoe die persoon zijn hobby beoefent. Diverse mensen constateerden dat bij diverse verenigingen, en zij hebben samen deze groep opgericht. Ze komen samen en wisselen dan ervaringen uit.
– Wat was de reden / waren de redenen om lid te worden van de VFB?
Erik vertelde eens over zijn deelname aan de werkweken in de afgelopen jaren. Peter wilde al langer eens iets doen op grootspoorgebied, maar niet elke week, of elk weekend, zoals bij clubs of verenigingen in de buurt. De VFB leek hem daarom perfect, en zo heeft hij het ook ervaren. Het geheel blijkt ook nog eens een mooie combinatie van werken, maar ook ontspanning, en bovendien in een fantastische omgeving. Zijn vrouw had hem nog nooit zo ontspannen gezien toen hij na terugkomst van zijn eerste werkweek weer thuis was. Het werk aan en rondom het spoor wordt door de Zwitsers gewaardeerd, ongeacht wat je ook doet aan type werk. Soms vraag je je wel eens af wat het nut is van het verwijderen van brandbaar materiaal van de berghelling, zoals op de eerste werkdag in week 34 van 2022. Of van het fatsoeneren van Schotter in de loop van die week op een deel van het traject tussen Muttbach en de kruising met de passtraat richting Gletsch. Over het resultaat van dat fatsoeneren waren de Zwitserse Streckenwärter zeer te spreken, en zij staken dat niet onder stoelen of banken.
– Wat was/is jouw doel met het volgen van de lawinecursus in Zwitserland?
Doel is om deel te nemen aan het sneeuwruimen; te helpen bij alles op te starten en klaar te maken voor het nieuwe rijseizoen. De indruk van de cursus was ook zeer positief. Er werd uitgelegd dat je doordacht je werk moet doen, en dat je je bewust moet zijn van de natuurelementen, en de risico’s die daaraan verbonden zijn. Peter hoorde dingen waar hij anders nooit bij zou hebben stilgestaan. Er werd ook aangegeven dat er altijd twee mensen op de uitkijk staan op de berghelling, die tegenover de berghelling ligt waar het spoor zich bevindt. Dit om eventuele lawines boven het werkgebied op te merken en tijdig te kunnen waarschuwen middels de continu openstaande portofoonverbinding met de Fronis die aan die spoorzijde aan het werk zijn. Ook de ontvangst in Realp was perfect. Ondanks de zeer verlate aankomst van Peter. Dat late arriveren was het gevolg van ernstige vertraging bij de treinreis, vertraging die al aan het begin van de treinreis in Frankfurt ontstond. Dat zorgde voor een domino-effect qua het missen van verdere aansluitingen in de loop van de dag. Onderweg belde hij om aan te geven dat hij niet op tijd voor het avondeten in Realp zou zijn. Het eten stond in Realp nog gewoon klaar voor hem. Hij kon nog aan tafel en van een warme maaltijd genieten, terwijl het al lang zes uur was geweest.

– Je hebt vorig jaar in de zomer van 2022 voor het eerst deelgenomen aan een werkweek. Hoe is dat bevallen?
Erg goed en voor herhaling vatbaar. De reservering voor week 34 in 2023 heeft Peter al gedaan.
– Waarom zou je deelname aan een werkweek aanbevelen aan andere mensen?
Heel simpel. Een totaal verschillende mindset ten opzichte van het beroepswerk in eigen land. Arbeidsintensief maar nog steeds uitermate ontspannend.
– Wat mis je wellicht bij de VFB?
Voorlopig nog niets. In Zwitserland werd er zelfs tijdens de cursus netjes Hoogduits gesproken.
– Wat motiveert je om actief aan het spoor/sneeuwruimen mee te doen?
Eigenlijk wat ik al heb genoemd. Ontspanning, hobby, de hele sfeer, het saamhorigheidsgevoel, geen onderscheid in rang of stand. Een mix van verschillende mensen die aan de werkweek deelnemen. En het respect voor wat je kan, en geen kritiek op datgene wat iemand misschien niet kan.
– Wat vond je van de lawinecursus?
Er werd tijdens de cursus ook zeer goed ingespeeld op de praktijk. Er waren mensen van de Zwitserse Rettung. Er was uitleg door hen over de verschillende sneeuwsoorten. Droge sneeuw, die nauwelijks voorkomt in het gebied van de VFB. Hier in dit deel van Zwitserland is sprake van natte sneeuw, zodat in geval van lawines sprake is van keihard materiaal, vergelijkbaar met uitgehard beton. Goeie tips met prima uitleg hoe je op bepaalde situaties moet reageren en waarom. Uitleg wat je moet doen ter plaatse van een ongeval voordat de heli komt. Dat zijn toch al gauw 20 minuten. De belangrijkste boodschap is: voorkom dat je in de lawine terecht komt. Peter heeft zich al opgegeven voor de eerste week van het sneeuwruimen in mei van dit jaar.

– Zou je nog meer willen doen bij de vereniging? En zo ja, wat heeft dan jouw interesse?
Peter Spruit gaat over een jaar met pensioen, dus stel de vraag dan nog eens. Doel van Peter is om 2 a 3 maal per jaar deel te nemen aan een werkweek. Ook aan het slot van het seizoen wil hij het zogenaamde “winterklaar maken van de Strecke” ook wel eens meemaken. Mooie doelen voor de komende jaren !
– Wat wil je verder nog kwijt?
Eigenlijk niets. Peter kan het werkweekgebeuren van harte aanbevelen.


0 Comments