Op zondagavond hadden we briefing. Het eerder afgelopen week ontvangen weekprogramma wordt altijd besproken tijdens die briefing. Ulf Weidle is de hoofduitvoerder van de DFB, maar is niet aanwezig bij deze briefing.
Ditmaal doet Kurt Hohl de briefing. Ook Martin Fischer is aanwezig. Dat is wel handig want Kurt is zelfs voor Peter bijna onverstaanbaar.

Er is een extra job tussendoor gekomen. In verband met de enorme droogte (ook in Zwitserland) is alle open vuur verboden. Dat betekent dat de stoomlocs niet mogen rijden op het traject Gletsch – Oberwald, aangezien daar een groot deel bosgebied is, en de vonken uit de schoorsteen dus brand zouden kunnen veroorzaken. Het is de bedoeling dat we al het droge materiaal (takken, vergaand materiaal etc) van de bergzijde verwijderen en aan de dalzijde deponeren. Is daar dan geen brandgevaar aan die dalzijde. Nou, dat zit zo. Het blijkt namelijk dat in het verleden alle brandjes aan de bergzijde zijn ontstaan.

We gaan enthousiast aan de slag maar krijgen toch wat twijfels in de loop van de dag over het nut van het werk. Als je droog materiaal verwijdert, ligt daaronder vaak wat vochtiger materiaal. En na enkele dagen volle zon zal dat dus ook weer droog zijn. We besluiten de dag vol te maken en onze ervaringen te gaan bespreken.



Nog een debriefing gedaan?
Ook dit beeld herken ik. Na de aanleg van de sprinklerinstallatie hebben de zijwanden langs de spoorbaan ook vrijgemaakt van dennennaalden en takken. We vroegen ons toen ook af wat het nut was. Maar het jaar daarop zagen we dat er grasbermen waren gekomen, die minder vatbaar waren voor branden door de uitstoot van kooldeeltjes uit de stoomloks.