125 jaar Gornergradbahn
De Gornergratbahn (GGB) verbind de plaats Zermatt met het bergstation op de Gornergrad. De spoorlijn werd in 1898 in dienst genomen en bestond in 2023 dus 125 jaar. Het was de eerste volledig elektrisch aangedreven tandradbaan in Zwitserland. De 9,3 km lange tandradbaan wordt uitgebaat door de Gornergrat Bahn AG, een dochteronderneming van BVZ Holdings AG welke eveneens de MGB uitbaat.
Aanvankelijk waren er na de afwerking van de spoorweg van Visp naar Zermatt plannen om zowel een spoorlijn naar de Matterhorn als een spoorlijn naar de Gornergrat te bouwen. De concessie, aangevraagd in 1890 werd hiervoor verleend in 1892. De Matterhornbahn werd nooit gebouwd. De bouwwerkzaamheden aan de Gornergratbahn werden in 1896 gestart, de inhuldiging van de lijn volgde op 20 augustus 1898. In 1909 werd het traject aan bergzijde met 310 meter verlengd zodat het bergstation dichter bij de top stond. Aanvankelijk werd de lijn enkel in de zomer uitgebaat; sinds 1942 wordt het hele traject het hele jaar door bediend..
Van de totale lengte van 9,34 km is er 3,79 km dubbelsporig uitgevoerd, waaronder de trajectdelen bij elk van de stations. De vijf tunnels in het traject zijn alle enkelspoor. De spoorweg stijgt 1.485 meter. De maximale steiging is 200 promille. Het tandradsysteem dat wordt gebruikt is het Systeem ABT. Carl Roman Abt begeleidde zelf de aanleg van de tandradbaan. De huidige driefasenspanning is 750 V 50 Hz.
Het station Gornergrad op 3089 m is het op een na hoogst gelegen treinstation in Europa, na station Jungfraujoch het bergstation van de Jungfraubahn op 3454 m hoogte. Wereldwijd bekleed station Gornergrad de 10e positie in de lijst van hoogste treinstations.
Op de website van de Gornergratbahn is naar aanleiding van dit jubileum veel leuks te lezen, onder andere over de redelijk onbekende ondergrondse parkeergarage voor treinen in Zermatt.
125 Jahre Gornergrat Bahn – 125 Geschichten über unsere Bahn
Foto: Gornergradbahn en RvV; tekst: Wikipedia




Goed verhaal over een mooie spoorlijn